Frys o kyl: Engel 220V/12V

Stroblight: I masttoppen, lös stor, många små

Cyklar: Bikerton, Crescent

Värme: Fotogenkamin, Taylor

Spisar: Fotogen, stormkök, elspis 2-lågig

Ankare: CQR 45 lb, 35 lb, 25 lb, 5 kg, Danforth

Ankarspel: S-L Hyspeed med 75 m 3/8-kätting

+ 50 m 16 mm lina, S-L 555 med 45 m

3/8-kätting

Vinschar: Lewmar 43 (2) Lewmar ST 30 (2)

Boombrake: Walder, stora modellen

Åskledare: Att sätta ut

Lyftsling: Klarar att lyfta båten lastad

Jollar: Zodiac Cadet + 2 mindre "badjollar"

Ipirber: Två stycken (ej dyraste sorten)

Toalett: S-L 401

Segel: Stor (2), stor genua, kraftig mellangenua,

lättare mellangenua, fock, stormfock,

olsonfock

Övrigt:

Slingerbrädor (2), hängmattor, luftmadrasser, vattenkikare,

landgång/fenderskydd med hjul, dammsugare, båtsmansstol, TV, kameror, freestyle (2), elmätare (2), jordfelsbrytare, doradoventiler (5), batteriladdare, fläktar

Vår utrustning inför avfärden

Vi valde att proviantera hemma av flera olika skäl. Dels ville vi slippa att släpa på basvaror i hamnar vi kom till efter vägen, dels är kvaliteten bättre på konserver i Sverige än i de länder vi tänkt besöka. Vi tog oss också tid att prova igenom alla konserver på den svenska marknaden och valde ut de gillade mest. Vi släpade alltså ombord:

       Konserver och specerier

Köttfärssås 136 burkar 

Ris 35 kilo

Spagettisås 30 burkar 

Makaroner 40 kilo

Ärtsoppa 40 burkar 

Potatismos 10 paket

ABC-soppa 8 burkar

Havregryn 5 kilo

Bruna bönor 45 burkar

Mannagryn 3 kilo

20 Pannbiff 20 burkar

Corn Flakes 5 jättepaket

Tonfisk 72 burkar 

O´Boy 4 kartonger

Fiskbullar 137 burkar 

Kaffe 36 kilo

Korv 188 burkar

Strösocker 20 kilo

Skinka  40 burkar

Bitsocker 10 kilo

Leverpastej 106 burkar

Mjöl 20 kilo

Potatis 33 burkar 

Efterrätter 195 burkar

Hårt bröd 200 paket

Sockerkaksmix 40 paket

Torrmjölk 100 påsar

Tepåsar 90 paket

Kakor 114 paket

Dessutom tillkom diverse grönsaksburkar och andra udda konserver, senap, ketchup, kryddor etc.

Provianten var tänkt att räcka för tre års segling med många stopp vid öar utan möjlighet för proviantering. Nu blev vi bara ute i ett år så vi hade massor  kvar när vi kom hem, trots att vi skänkte mycket till Sjömanskyrkan i Santos.

Ekonomi

Före start

Proviant 25 000

Sjökort 25 000

Båtutrustning 50 000

Båtförsäkring 8 500

Sjukförsäkring 3 500

= 112 000

Under ett års segling

Mat och dryck 13 000

Båtutrustning 12 000

Förbrukningsvaror 5 000

Hamnavgifter 4 000

Nöjen 4 000

Porto, telefon 3 500

Läkare, medicin 2 500

Buss, taxi, tåg 2 000

Souvenirer 1 300

Presenter 800

Böcker, tidningar 800

Kläder 800

Växlingsavgifter 800

= 50 500

Tips och råd

Alltid beredda att lämna båten

Vi har livflotte, nödtank, reservvatten och nödväska beredda. Vi har checklistor på vad som ska tas med och vad som ska göras när det blir storm. I stressiga situationer är det lätt att glömma det viktigaste.

Alltid livlinor på under segling

Livselarna (med grenband) är fästa vid en nio meters lina som fästs antingen i sittbrunnen eller i salongen. Dessutom har vi två kortare tampar som vi hakar fast oss med i sittbrunnen och på däck. Genom att flytta tamparna växelvis kan man inte hamna utanför relingen.

Alltid någon på vakt

Vi delar in de mörka timmarna i 90-minutersvakter. På dagarna vilar/sover den som behöver. I extremt kallt väder måste man ha kortare vakter. I Roaring Forties och Screaming Fifties kunde vi bara ha 30-minutersvakter.

Aldrig någon ensam uppe på däck

Så fort någon av oss lämnar sittbrunnen under gång ska den andra vara vaken och beredd att rycka in.

Alltid ta det säkra före det osäkra

Vi väjer i god tid för mötande. Vi tar hänsyn till att sjökorten kan vara felaktiga (gäller särskilt områden där fritidsseglare är ovanliga).

Rejäla slingerskydd och säkerhetsbälten i kojerna

När man är få ombord är det särskilt viktigt att kunna vila skönt och tryggt. Därför sover vi i kojerna i salongen, bakom stabila slingerskydd av trä. De är bra att hålla i när man ska resa sig och när man går i salongen. I kojerna finns också säkerhetsbälten.

Alltid reva i tid

Det kan vara svårt att bedöma om svarta moln innebär oväder. Särskilt på kvällen revar vi hellre och accepterar en långsam framfart än riskerar att behöva upp på däck mitt i natten för att skifta segel i hård vind.

Alltid tända lanternor på natten

Vi har både fotogenlanternor och elektriska. Dess-utom en strobe i masttoppen för nödlägen.

Alltid försiktiga med mat/dryck före avsegling

Många har avskedsfest när de lämnar varje hamn men vi föredrar att äta välkänd mat och ta det lugnt kvällen före avgång. Då minimerar man risken för mag- och sjösjuka.

Aldrig alkohol under segling

Vi dricker inte ens öl under segling. Först när vi ligger säkert förtöjda börjar vi "fira".

Allt möjligt i livflotten

I livflotten har vi packat ner bland annat mediciner, metkrokar, översiktskartor, kompass, soldestillator, en gammal GPS, godis, dagbok, pennor och kortlek.

Allt för att undvika brand

Vi har brandvarnare, tre brandsläckare, brandfilt. Utrymmet bakom spisen är inklätt med aluminium-plåt. Ovanför spisen och bakom fotogenkaminen har vi brandsäkert material.

Alternativ motor

Inombordsmotorn har färskvattenkylning. Den har aldrig körts med saltvatten. Dubbla kylvattenintag (blir det ena blockerat fungerar det andra).

Luftintaget till dieseltanken går att stänga liksom avgasröret för att utestänga överbrytande sjö. Vi har en extra elektrisk bränslepump monterad. I nödfall kan en 6 hk utombordare användas för att driva båten. Den fästs då på ett färdigt beslag på rodret. Den kan också fungera som generator.

Annan rigg

Dubbla förstag och akterstag. Inre förstag och två lösa backstag. Masten står på däck för att inte skada båt eller besättning vid ett haveri.

Andra förstärkningar

Rodret är förstärkt med rostfri plåt. Två extra rodergångjärn. Grövre dimension på vajrar, röstjärn etc. Under mastfoten finns en extra balk på tvären liksom under överbyggnaden vid ruffluckan. Luckan är förstärkt med lexan. Vi har även lättare "hamnluckor" och luckor med myggnät i.

Alternativa lampor

Vi har en Tilley-lampa fast monterad. Svänger inte av och an och ger sjösjuka. Handstroblight syns bra när man använder jolle i mörker. Pannlampor är praktiskt för arbete och läsning.

Ankarspel

Vi har två manuella ankarspel med kätting ett till ankaret i fören - ett i aktern.

Allt ska vara sjöstuvat

Alla stuvutrymmen kan stängas så de inte öppnar sig i hårt väder. Extra vridbleck för luckor, tampar framför lådor och skruv för durkar och vissa stuvar. All lös utrustning sitter fast med packband och/eller kardborrfästen t ex TV, prydnadssaker etc.

Annan lutning på bordet

Salongsbordet är kardanupphängt så att det kan stå vågrätt även på långa kryssbogar.

Andra praktiska detaljer

Duschdraperi till sittbrunnen (bra i trånga hamnar) Luftsäck eller turbopump att fylla jollen med. Radiobandspelare med timer så man kan spela in vädret. Då kan man spela upp det igen när man missat prognosen. Namnade korkar till alla bordgenomföringar både för montering inifrån och utifrån. Boombrake förhindrar ofrivillig gipp och "bommen i skallen".

Vår utrustning under året vi långseglade:

Solpaneler: Arco M63 59 W, Arco M 83 60W, 20 W

Batterier: Delco Freedom 108 A (2), 70 A (2), 44 A

Kompasser: Sestrel-Moore (huvud), Silva 33 (2), Silva

(salong), Silva (syft)

Sextanter: Freiberger, bubbelsextant, plastsextanter

Kikare: Regatta 7x50 (2), Zeiss 7x50

Kronometer. Omega Constellation

VHF: Seavoice RT 550

Ekolod: Seafarer, Handlod, Lowrance

Logg: Sumlogg + släplogg

Autopilot: Autohelm 1000, SeaCourse

Vindroder: Hydrovane

Barograf: Lufft nr 8005

Radiopejl: Sailor med handpejl

Tjuvlarm: Rörelse- och kontaktlarm

Bilstereo: Fast monterad Phillips

Kylskåp: Supercool

Alla konserver gjorde matlagningen enkel till havs.